ІІ Всеукраїнська
науково-практична конференція «Розвиток сучасної природничо-математичної
освіти: реалії, проблеми якості, інновації» відбулась у режимі
інтернет-конференції 5 - 9 жовтня 2015 року на базі Запорізького обласного
інституту післядипломної педагогічної освіти, у творчій співпраці з Інститутом
інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, ДВНЗ «Університет
менеджменту освіти» НАПН України, Науково-методичним комплексом «Консорціум
закладів післядипломної освіти», Державним вищим навчальним закладом
«Запорізький національний університет» та Бердянським державним педагогічним
університетом, Мелітопольським державним педагогічним університетом ім.
Богдана Хмельницького, Департаментом освіти і науки Запорізької
облдержадміністрації.
Тематика конференції
охоплювала такі напрямки:
1. Стан,
шляхи і перспективи розвитку сучасної природничо-математичної освіти у школі і
ВНЗ.
2. Використання
сучасних інноваційних технологій у природничо-математичній освіті.
3. Проблеми
якості сучасної природничо-математичної освіти: зміст, підручники,
програмно-педагогічні засоби, критерії і показники.
4. Проблеми
підготовки фахівців галузей «Природознавство» та «Математика» у ВНЗ та
підвищення їх кваліфікації в системі післядипломної педагогічної освіти.
5. ІКТ
як засіб підвищення якості природничо-математичної освіти.
У роботі конференції
прийняли участь науковці з Білорусі (2), Молдови (2), Казахстану (1) та Росії
(1). Педагогічна спільнота України була представлена такими регіонами: м.Київ
(2), м.Суми (1), м.Ужгород (4), м.Херсон (1), м.Миколаїв (1), м.Запоріжжя та Запорізька область (47).
Свої статті та тези до
обговорення запропонували 13 докторів наук, професорів; 14 кандидатів наук,
доцентів та 10 старших викладачів і 2 студенти ВНЗ і закладів післядипломної
освіти; 6 методистів РМК та ММК і 40 педагогів ЗНЗ та ПТНЗ. Матеріали, подані
науковцями, аспірантами і докторантами, методистами, викладачами вищих,
загальноосвітніх і професійних навчальних закладів, рекомендовано до публікації
у збірці наукових праць КЗ «ЗОІППО» ЗОР «Педагогічні науки та освіта».
Особливістю ІІ Всеукраїнської
науково-практичної конференції «Розвиток сучасної природничо-математичної
освіти: реалії, проблеми якості, інновації» (5 - 9 жовтня 2015 р.) стало
проведення в очному форматі майстер-класів вчителів-новаторів Запорізького
регіону. У роботі цих заходів прийняло участь 128 педагогів - представників
загальноосвітніх та професійно-технічних закладів.
Детальний звіт про
роботу конференції викладено на блозі: http://confdidakt-2.blogspot.com/p/blog-page.html
У процесі
інтернет-обговорення та обміну ідеями і досвідом на майстер-класах вчителів
природничо-математичних дисциплін Запорізького регіону учасники конференції
дійшли таких висновків і рекомендацій:
Сучасна
природничо-математична освіта знаходиться у нерозривному зв’язку з життям,
створюючи умови для вивчення і розвитку технічної культури і технологій
високого рівня. Вона сприяє зростанню соціокультурного потенціалу, збереженню і
зміцненню економічної могутності і незалежності України та потребує подальшої
підтримки і розвитку на рівні державної освітньої політики.
Педагогічній
громадськості й усім, хто небайдужий до долі сучасної природничо-математичної
освіти необхідно звернути належну увагу на виявлення, визначення і врахування
комплексу умов для успішності особи у єдиному освітньому просторі, глобальному
інформаційному суспільстві. Як ніколи стає потрібною і необхідною координація і
концентрація зусиль в організації відповідних науково-педагогічних досліджень і
організаційних рішень.
Системними і
«предметними» класифікаційними і аналітичними об’ємними просторовими
характеристиками освіти повинні стати уявлення про:
1) освіту як цінності особистості;
2) освіти як системи;
3) освіти як процесу;
4) освіти як особистісного результату.
Єдність розвитку освіти
у першу чергу забезпечується єдністю цих просторових складових.
Освітні системи
навчальних закладів повинні проектуватися і функціонувати у динамічному і
мобільному освітньому просторі, й одночасно бути цілісною і самобутньою
складовою частиною регіонального, загальнодержавного національного,
європейського та глобального освітнього простору. Необхідна розробка системи
дієвих заходів з підтримки функціонування і розвитку єдиного освітнього
простору, а також забезпечення можливості рівного доступу і реалізації
особистості у ньому.
Радикальне оновлення
методологічних основ загальних і часткових дидактик відбувається з урахуванням
положень нової філософії освіти, переосмислення сутності і структури
дидактичного процесу в контексті його орієнтації на особистість, розробки нових
ефективних методів дидактичних і методичних досліджень.
Розвиток
інформаційно-аналітичної компетентності вчителя є один із викликів сучасного
суспільства. Тому доцільно розробити та запровадити серію науково-методичних
семінарів з проблеми формування інформаційно-аналітичної компетентності вчителя
засобами ІКТ та застосуванням технології розвитку критичного мислення в
міжатестаційний період.
З метою підвищення
якості природничо-математичної освіти та розвитку вміння учнів розв’язувати
завдання винахідницького характеру пропонуємо започаткувати на регіональному рівні
проведення літніх (зимових) шкіл для учнів і вчителів з залученням до роботи
викладачів вищих навчальних закладів у якості тренерів.
Позашкільні навчальні
заклади мають суттєвий потенціал і вагомий досвід у вирішенні проблем
підвищення якості природничо-математичної освіти та формуванні компетентностей
і світогляду дітей та молоді, підготовки їх до свідомого вибору майбутньої
професії, створення умов для набуття позитивного соціального досвіду та творчої
самореалізації, саме тому необхідна постійна взаємодія закладів шкільної та
позашкільної освіти з метою розкриття потенціалу учнів.
Створення національної
системи моніторингу якості природничо-математичної освіти на основі ДПА у
форматі ЗНО. Підвищення культури проведення освітніх вимірювань і використання
результатів стандартизованих тестувань на базі ОІППО.
Учасники конференції приходять
до висновку про необхідність продовження підготовки і створення наукової,
науково-методичної літератури і посібників, спрямованих на вирішення
поставлених проблем, зокрема, у системі післядипломної освіти. Одним із
найважливіших перспективних напрямків подальшої роботи є теоретичні і практичні
аспекти реалізації компетентністного підходу у дидактиці.
Модератор конференції Л.В.Васильченко
завідувач
кафедри дидактики та методик
навчання природничо-математичних дисциплін
КЗ «ЗОІППО» ЗОР, к.п.н., доцент
Немає коментарів:
Дописати коментар